Interesse voor elektrische deelauto ook in landelijke gebieden!

Mobi liet onderzoek doen door marktonderzoeksbureau Enigma Research in zes landelijke provincies. De 1500 respondenten zijn representatief voor provincie, geslacht, leeftijd en opleiding.

Zeven op de tien hebben interesse in een elektrische deelauto

Zeven op de tien Nederlanders staan ervoor open om het gebruik van een elektrische deelauto een keer te gaan proberen.

Milieu en kosten belangrijkste drijfveer voor interesse in deelauto

Milieu (53%)

Vanwege het mileu

Aanschaf (43%)

Niet zelf kunnen betalen van een elektrische auto

Goedkoper (39%)

Autodelen is goedkoper dan bezitten

Reden dat geïnteresseerden nog nooit gebruik hebben gemaakt van een deelauto; “we hebben nog een eigen auto” (57%) of “er is geen deelauto in de buurt” (41%).

Kan een deelauto eigen bezit vervangen?

Van de 70% die openstaat voor gebruik kan een fors deel zich voorstellen dat een deelauto het eigen bezit kan vervangen. Bijna driekwart (73%) van de groep die de deelauto als potentiële vervanger van hun huidige auto ziet, kan zich voorstellen dat ze een abonnement nemen.

59% van groep zonder auto ziet deelauto als vervanger van eigen bezit

44% van groep met één auto ziet deelauto als mogelijke vervanger

46% van groep met 1 auto ziet deelauto als mogelijke aanvulling

53% van groep met 2 auto’s ziet deelauto als mogelijke vervanger

Hoog auto-bezit, weinig kilometers

Veel mensen bezitten een auto, maar het gebruik in kilometers is gemiddeld gezien vrij laag.

Bijna negen op de tien (88%) Nederlanders uit de doelgroep hebben minimaal één auto. Drie op de tien (29%) hebben twee auto’s of meer.

Twee op de vijf (41%) Nederlanders die in het bezit zijn van een benzine- of dieselauto leggen met de eerste auto maximaal 10.000 km per jaar af.

De helft (51%) van de eerste auto’s wordt dagelijks gebruikt. Vier op de tien (39%) van de tweede auto’s wordt dagelijks gebruikt.

Voor- en nadelen van eigen auto bezit

Mobi selecteert met jullie lokale partners en een autoaanbieder. Jij kan zo electrisch rijden en betaalt alleen voor het gebruik; per uur en per kilometer.

De top 3 voordelen van een eigen auto

1. Altijd beschikbaar (75%)
2. Eenvoudiger op plekken met slecht OV (65%)
3. Het is vaak de snelste manier (63%)

De top 3 nadelen van een eigen auto:

1. Hoge reguliere kosten (59%)
2. Onverwachte reparatiekosten (58%)
3. Waardedaling na een aantal jaar (35%)

Welke groepen hebben de meeste interesse?

1. Jongere mensen staan vaker open voor het gebruik dan oudere mensen.
2. Hoger opgeleiden tonen meer interesse. En nog meer als ze zich zorgen maken om het klimaat.
3. In een gebied met meer dan 1.000 inwoners per km2 staat men er vaker voor open (29% vs. 22%).

Wat zouden redenen zijn om geen gebruik te maken van een elektrische deelauto …

Bezit nog een eigen auto (63%)

Lijkt me gedoe (39%)

Ben bang dat de auto er niet staat (37%)

Er is geen deelauto in de buurt (24%)

Samenvatting; Kip-ei situatie doorbreken!

In landelijke provincies blijkt substantiële potentie voor elektrische deelauto’s. Veel geïnteresseerden zien duidelijk de nadelen van het eigen bezit en de voordelen van elektrisch en delen. Het ontbreken van aanbod en het (nog) hebben van een eigen (2e) auto zijn reden om nog geen deelauto te gebruiken. Deze kip-ei situatie is te doorbreken door bewoners meer kans op een kennismaking te bieden. Door een concrete eigen ervaring kunnen bewoners ook uitproberen of verwachtingen als ‘gedoe’ en ‘is ie er wel als ik hem nodig heb’ realiteit zijn.